TONALITY FLUX - THE AMSTERDAM PARTCH PROJECT

Svētdien, 17. oktobrī, plkst. 17.00 Rīgas Reformātu baznīcā
Piedalās Scordatura Ensemble (Nīderlande)
Programmā Harijs Pārčs (Harry Partch), Santa Ratniece, Evija Skuķe (pasaules pirmatskaņojumi).

Koncerta programma.pdf

PIRKT BIĻETES

Nīderlandiešu Scordatura Ensemble oriģinālās uzstāšanās aizraujošu piedzīvojumu sagādā ne vien ausīm, bet arī acīm! Īpašu uzmanību ansamblis pievērš neierastiem instrumentiem un to netradicionāliem skaņojumiem un intonēšanas iespējām, kā arī šajos jautājumos specializētā amerikāņu avangardista Harija Pārča (Harry Partch) atstātajam mantojumam, kurā līdz ar neskaitāmām citām lietām uzmanību saista viņa īpaši radītās skaņkārtas, kas oktāvu iedalīja nevis mums tik ierastajās 12, bet gan 43 (!) daļās, tādējādi paverot ceļu uz pavisam jaunu klausīšanās pieredzi!

Līdzās šī oriģinālā meistara mūzikai Rīgā pirmatskaņojumu piedzīvos Evijas SKUĶES kompozīcija Solastalgia un Santas Ratnieces I'm Very Happy... Šis darbs ar intriģējošo nosaukumu tapis kā atbalss pazudušam Pārča opusam I'm Very Happy to be able to tell you about this..., izmantojot identisku instrumentāciju un skaņu pirmavotus – fragmentu no nozīmīgas BBC intervijas ar Otrā Pasaules kara pilotu, kas sabalsojas ar paša Pārča būvētā instrumenta Kithara 1 un indiešu bungu skanējumu, kā arī soprāna un baritona balsīm. 

Ansamblis SCORDATURA ir septiņu mūziķu apvienība, kas dibināta 2006. gadā ar mērķi atskaņot mūziku, kas rakstīta, izmantojot paplašinātās skaņas intonatīvās tehnikas. Ansamblis īpašu uzmanību pievērš jaunajai harmoniskajai valodai, kura veidojas šajās kompozīcijās – tie bieži vien ir nevis akordi to klasiskajā izpratnē, bet intervāli vai pat tikai atsevišķas intonācijas.

Vārds scordatura tulkojumā no itāļu valodas nozīmē atskaņojies. Mūzikā šis termins ienācis, lai apzīmētu skaņojumu stīgu instrumentu brīvajām stīgām. Šī prakse visā pasaulē ir bieži pielietota tautas mūzikā un šodien atkal nokļuvusi komponistu redzeslokā. Ansamblis sadarbībā ar instrument būves meistaru Ārtu Strūtmanu (Aart Strootman) turpina veidot arvien jaunus mūzikas instrumentus, iedvesmojoties no amerikāņu komponista Harija Pārča.

Harijs Pārčs (Harry Partch, 1901-1974) attīstīja savas muzikālās idejas Kalifornijā, ASV, 20. gs. 30. gados. Viņš nevēlējās pieņemt temperēto tonālo sistēmu un attīstīja savu, ārkārtīgi sarežģītu skaņojuma sistēmu, kas sadala oktāvu 43 skaņās. Tas, daudzo mikrotoņu dēļ padarīja praktiski neiespējamu viņa mūzikas atskaņojumu uz klasiskajiem instrumentiem, tādēļ viņš uzbūvēja ievērojamu jaunu mūzikas instrumentu kolekciju  – rezonējošas skaņu skulptūras, kuru skaistums un skaņa ir apbrīnojams.

https://trioscordatura.wordpress.com/
https://www.facebook.com/scordaturaensemble/

Festivāls ARĒNA notiek ar Valsts Kultūrkapitāla fonda, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta, Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Latvijas Radio atbalstu. Ņemot vērā pasākumu rīkošanas ierobežojumus, ieeja koncertu norises vietā būs iespējama tikai ar derīgu Covid-19 sertifikātu, kas apliecina, ka apmeklētājs (tai skaitā bērns) ir pabeidzis pilnu vakcinācijas kursu pret Covid-19 vai pārslimojis Covid-19 pēdējo 6 mēnešu laikā. Apmeklējot pasākumu, kopā ar derīgu sertifikātu jāuzrāda arī personu apliecinošs dokuments.