ARĒNA 2002
Latvijas sabiedrībai (ne gluži bez pamata) labpatīk uzskatīt sevi par tādu, kas pietiekami labi apguvusi klasisko vērtību ābeci, lai orientētos laikmetīgos mākslas pasaules strāvojumos – tā teikt, mūsdienu mākslas pulss labprāt rezonē mūsu kultūrvidē. Tiesa, ne visās jomās tas pulsē vienlīdz spilgti un vienmērīgi. Teātrim Latvijā ir festivāls Homo Novus, kino identificējas ar vārdu Arsenāls, mākslai ir žurnāls Studija, literatūrai visnotaļ pilnveidojami, tomēr mērķtiecīgi starptautiskie sakari, bet mūzikai – ? Svinam opermūziku, pianisma zvaigznes, seno mūziku, garīgo mūziku, zēnu korus u.c., bet jaunā mūzika allaž bijusi tādā kā pavēnī. Niša brīva, vārti vaļā. Ko darīt?
Vairākus gadus pēc kārtas uzdodot viens otram šādus un līdzīgas dabas jautājumus, kāds domubiedru grupējums (t.i. mākslinieciskā padome, kuras sastāvā ir komponists Pēteris Vasks, diriģenti Normunds Šnē, Kaspars Putniņš, Sigvards Kļava, muzikoloģe Baiba Kurpniece, Latvijas Radio kora direktors Guntars Ķirsis un komponists Andris Dzenītis) ilgi domāja vārdu tam, ko vēlējās radīt, līdz izdomāja. 2002. gada pavasarī Latvijas mūzikas sabiedrībā uzvirmoja vēsts par pirmo Jaunās mūzikas festivālu ARĒNA (2002. gada 22. oktobris – 9. novembris).
Vairumā sevi cienošu pasaules valstu jau daudzus gadus šādas laikmetīgās mūzikas parādes ir neatņemama mūzikas dzīves sastāvdaļa, kas rosina starptautiskus kontaktus, ideju apmaiņu, pieredzes kaldināšanu un jaunu darbu tapšanu, turklāt (kas īpaši svarīgi!) tādā veidā ikkatras valsts jaunajai mūzikai tiek dota iespēja pārkāpt tuvākās apkārtnes slieksni un doties pasaulē. Lietuvā un Igaunijā ik gadus notiek pa diviem šādiem forumiem. Nu beidzot arī Latvija nolēmusi dot savu ieguldījumu jaunās mūzikas globālajā apritē! Nav jau, saprotams, tā, ka Latvijā nekas nenotiktu: vispārzināmas ir Latvijas Radio kora aktivitātes komponistu piesaistīšanā un skaņdarbu pasūtināšanā, kopš savas pastāvēšanas pirmsākumiem orķestris Rīgas Kamermūziķi pastiprināti interesējies par laikmetīgo mūzikā, drosmīgi savu ceļu iet Rīgas Festivāla orķestris, ik pa brīdim uzplaiksnī kāda spilgta jaundarba pirmatskaņojums, bet šis process bijis nevienmērīgs, neorganizēts, nemērķtiecīgs. Līdz ar ARĒNAS piedzimšanu ir cerības piešķirt Latvijas jaunās mūzikas aprisēm noteiktākas līnijas.
Festivāla galvenās līnijas ir šādas: pirmkārt, jaunās latviešu mūzikas propagandēšana; otrkārt, starptautiski atzītu atskaņotājmākslinieku piesaistīšana; treškārt, kāda prominenta komponista – festivāla īpašā viesa aicināšana.
Šogad aicināts komponists Arvo PERTS (Arvo Pärt), Mūzikas akadēmijā plānota tikšanās ar Meistaru, šajā sarunā piedalīsies arī Pēteris VASKS. Būs iespēja dzirdēt vienu no drosmīgākajiem un perfektākajiem mūsdienu mūzikas ansambļiem DAS NEUE ENSEMBLE. Festivālā skanēs Arvo Perta darbi, dzirdēsim Pētera Vaska un Artura Maskata mūziku, būs Maijas Einfeldes kora darba pirmatskaņojums, jauno Baltijas komponistu Dundagas meistarklašu pieredze rezultēsies koncertā Mūzikas akadēmijā, savukārt Latvijas Radio I studijā notiks, iespējams, pirmais elektroniskās un elektroakustiskās mūzikas koncerts Latvijā. Visbeidzot - neapšaubāmi saistoša būs tikšanās ar Džo ZAVINULU (Joe Zawinul) un viņa domubiedriem Rīgas Festivāla orķestra koncertā.
ARĒNA gaida savus klausītājus un nešaubās, ka arī Latvijas visai konservatīvajā vidē tādu ir gana daudz!