Svētdien, 22. oktobrī, plkst. 19.00 Rīgas Reformātu baznīcā
PIEDALĀS: Nowicki/Nowicki Duo (Polija)
– Pāvels Novickis (Paweł
Nowicki, sitaminstrumenti) un Pjotrs Novickis (Piotr Nowicki,
klavieres); Ieva Saliete (klavesīns), Ieva Nīmane (blokflautas, virsotņu flauta, ganu rags, kornamūzs), Ilze Grudule (baroka čells)
Jaunās mūzikas festivālu Arēna atklās koncertprogramma Smalkie dialogi. Tajā apvienojušies dažādos žanros rūdīti atskaņotājmākslinieki un komponisti, kurus iedvesmo kā senā, tā arī laikmetīgā mūzika un padziļināta interese veidot dialogu starp pagātnes vērtībām un mūslaiku iespējām. Vakara ieskaņā Reformātu baznīcu pieskandinās plašu starptautisku atzinību guvusī poļu apvienība Duo Nowicki/Nowicki, kurā muzicējušo pianistu un sitaminstrumentālistu saista ne vien brāļu attiecības, bet arī kaislība apzināt aizvien jaunus mūzikas horizontus. Līdztekus Latvijā līdz šim neskanējušai poļu un vācu skaņražu mūzikai duets Rīgā pirmatskaņos arīdzan taivāniešu izcelsmes skaņrades Čihčunas Čisunas Lī jaundarbu! Un tieši pirmatskaņojumi ir arī festivāla atklāšanas vakara otrās daļas smagsvars. Daudzpusīgā latviešu mūziķu trijotne ar saknēm senajā mūzikā un interesi par svaigām idejām – klavesīniste Ieva Saliete, multiinstrumentāliste Ieva Nīmane un baroka čelliste Ilze Grudule – līdzās jau pārbaudītām vērtībām no Uģa Prauliņa un igaunietes Mirjamas Tallijas daiļrades atklās arī Jēkaba Nīmaņa, Annas Veismanes, Matīsa Čudara un Madaras Pētersones visjaunākos opusus.
I daļa. DIALOGI
Svīta rakstīta sopranino, soprāna, alta un tenora blokflautām, kā arī renesanses laukuma instrumentam kornamūsam un dūdu stabulei, baroka čellam un klavesīnam. Baroka čellam ir daļēji mainīts skaņojums, kas nav nekas jauns perioda instrumentiem, ar šādi pielāgotu skordatūru paplašinājās virsskaņu rinda un harmoniskās krāsas.
Katrā daļā ir fokuss uz citu instrumentu: odā mirdz visaugstākās blokflautas, da capo Ārijas noskaņu veido maigais alts un čells, alemandes smalkās struktūras atbalsojas no viena instrumenta uz otru, īpaši izceļot lautas tembru klavesīnam un tenora blokflautas samtainumu. Tokātas pulss un dzinējspēks ir klavesīna “šujmašīnveidīgā” motorika un varbūt pat nedaudz komiskie dūdu lēcieni.
Baroka instrumentu klātbūtne tomēr ievilināja arī baroka estētikā, izvēloties mūzikas formas, dejisku pulsāciju un ornamentāciju.
Mūzika komponēta un veltīta trim mūziķēm Ievai Nīmanei, Ilzei Grudulei un Ievai Salietei, un festivālam “Arēna”.
Anna Veismane Svīta baroka instrumentiem
Matīss Čudars Thread
Reiz mēs ar Jurģi Ozolu runājām par senām lietām, kas ieguvušas vecinātus vaibstus, un diskutējām par laiku. Un Jurģis teica: "Mūsu draugs laiks, un nedraugs, ir varens mākslinieks. Laiks spēj dažādos materiālos ieviest savas mākslinieciskās tendences. Cilvēki saka "laika zobs", bet vai nebūtu prātīgāk teikt "laika ota"? Laiks spēj iezīmēt lieliskus paternus un stundām pētāmus rakstiņus. Un tas ir skaisti!"
Es savukārt nodomāju un atbildēju: "Laika ota... Laiks patiešām ir varens mākslinieks visdažādākajos veidos. Vai drīkstu piesavināties šo skaisto vārdu salikumu kādam savam skaņdarbam?” Kā redzams – viņš piekrita.
Madara Pētersone Laika ota
Uģis Prauliņš Ilzei Grudulei un Šveices senās mūzikas grupai “Kesselberg Ensemble” veltījis divas solo kaprises. Viena no kaprisēm ir baroka čellam, otra – baroka vijolei. Šajā opusā skaņradis iedvesmojoties no Vētras un dziņu laika estētikas un ekspresijas. Spilgts šī virziena pārstāvis mūzikā 18. gs. otrajā pusē Rīgā bija Johans Gotfrīds Mītelis.
“Dialogue. Quasi Sturm & Drang improvisation” daļu apzīmējumi ieskicē galvenās dramaturģiskās līnijas: Capriccioso & provocatoriamente, Quasi-militaire, Espressivo & agitato un Consolatio. Komponista vārdiem sakot, forma ietver sevī arī improvizācijas iespējas kā motīvu secības brīvu maiņu, atkārtojumus vai noklusējumus. Skaņdarbs ir Prauliņa mūzikas dumpinieciskums un trauksmainais ideālisms reveransā Mīteļa skaņu pasaules utopijām.
Uģis Prauliņš Dialogue. Quasi Sturm & Drang improvisation
Lai gan cieši uzskatu, ka mūzika ir metaforu virkne, kas nozīmē tieši to, ko tā nozīmē jums, tomēr komponistam nereti lūdz viedokli par savu "metaforisko viedokli", tāpēc lūdzu neņemt šo paskaidrojumu kā šablonu mūzikas valodas interpretēšanā, bet manu mēģinājumu izveidot ar jums konkrētāku saikni ne tik abstraktā valodā.
Šis savā ziņā ir sveiciens komponistam Marģeram Zariņam pāri laikiem un dimensijām, kas mūs šķir. Darbā vietām ir izmantotas 21. gadsimta elektroniskās mūzikas variēšanas tehnoloģijas, bet saikne ar nosaukumā ietverto žanru varētu būt visnotaļ diskutabla, kas man arī liekas šī laikmeta iezīme – diskutēt un apšaubīt, priecāties un zākāties par grūto dzīvi… Viss pastāv vienlaicīgi, jo mēs esam brīvi just un domāt, interpretēt kā vēl nekad.
Jēkabs Nīmanis Partita nesenajā stilā
Kopš 2010. gada Ieva Saliete dzīvo Latvijā, ir klavesīna klases docente Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Senās mūzikas katedrā. Regulāri sadarbojas ar Sinfonietta Rīga, koncertē dažādos festivālos Eiropā un tepat Latvijā. Ir ieskandinājusi klavesīnu arī neierastos ansambļos – gan sadarbojoties ar džeza ģitāristu Matīsu Čudaru, gan kokļu ansambli Cantata un vokālo ansambli Putni. Uz klavesīna spēlē ne tikai seno, bet arī mūsdienu autoru mūziku. Festivālā Arēna muzicējusi kopā ar komponisti Lindu Leimani, atskaņojusi Kristapa Pētersona, Gundegas Šmites, Santas Ratnieces, Pētera Vaska, Riharda Dubras, Romualda Grīnblata mūziku. 2017. gadā saņēmusi Lielo mūzikas balvu Par izcilu darbu ansamblī, 2018. gadā ieguvusi latgaliešu kultūras gada balvu Boņuks - par pašas sakārtoto latgaliešu tautasdziesmu grāmatu un CD bērniem Zalta puče.
Baroka čelliste ILZE GRUDULE pēc maģistra grāda iegūšanas JVLMA pie profesora Māra Villeruša ir nodevusies senās mūzikas studijām Ženēvā un Bāzelē. Tur studiju gados dibināts arī viņas Kesselberg Ensemble, savukārt dzimtajā Rēzeknē iniciētas ikgadējās Baroka mūzikas dienas un pēdējos gados – arī kamermūzikas koncertcikls Lūznavas muižā un vārda un mūzikas projekts Reflektorium Bāzelē.
Sevišķu vietu mūziķes darbībā ieņem Šveices un Latvijas baroka mūzika. Ir tapuši vairāki projekti, koncertprogrammas, muzikāli skatuviski iestudējumi un ieraksti, veltīti rīdzinieka Johana Gotfrīda Mīteļa, ženēvieša Garpara Frica un lombardieša un ainzīdelnieša Karlo Donato Kossoni daiļradei. Grudule regulāri uzstājas ar vēsturisko stīgu kvartetu Eisenberg Quartett un grupām Capriccio Barockorchester un Ensemble Inégal. Ilggadējā saspēle ar fagostistu Serdžo Adzolini (Sergio Azzolini) ir vedinājusi uz sadarbību ar Epoca Barocca un Streicherakademie Bozen. Dažādu baroka mūzikas formāciju sastāvā Ilze Grudule veikusi vairāk nekā 20 senās mūzikas ierakstus izdevniecībās Musiques Suisses, Deutschlandfunk, Philips Record, Chandos Records, Symphonia, CPO. Kā soliste Grudule pirmieskaņojusi Šafrāta un Plati čella un triosonātes, kā Kesselberg Ensemble vadītāja – Frica simfonijas un Kossoni motetes. Grudule lasījusi arī lekciju ciklu baroka notācijā un ornamentikā, pasniegusi baroka čellu JVLMA un vadījusi meistarklases Kolumbijas Nacionālajā universitātē Bogotā un Valsts konservatorijā Kijivā.
II daļa. SPACES OF DELICACY
NOWICKI/NOWICKI
DUO (Polija) veido divi brāļi – mūziķi Pāvels un
Pjotrs Novicki. Viņu sadarbība aizsākās pagājušā gadsimta 90. gados. Dueta repertuāra
pamatā ir mūsdienu mūzika klavierēm un sitaminstrumentiem, īpaši jaundarbi, kas
radīti tieši viņu sastāvam. Savās programmās brāļi Novicki apvieno ansambļa un
solo spēles iespējas, regulāri izpilda pasūtījuma skaņdarbus un popularizē
jauno mūziku prestižos mūsdienu mūzikas festivālos visā pasaulē.
Sitaminstrumentālists PĀVELS NOVICKIS (Paweł
Nowicki) absolvējis Strasbūras konservatoriju, ieguvis doktora grādu
Staņislava Moņušķo Gdaņskas mūzikas akadēmijā, ir starptautisku laikmetīgās
mūzikas konkursu laureāts. Laikmetīgās mūzikas ansambļa Kwartludium
līdzdibinātājs un fonda The New Music Foundation Kwartludium
viceprezidents. Kopš 2003. gada regulāri uzstājas festivālā Varšavas rudens,
kur izpildījis neskaitāmus solo un kamerdarbu pasaules pirmatskaņojumus. Veido
mūziku teātriem un filmām, kā arī solo projektiem. Viens no tiem nesen
iemūžināts albumā Paweł Nowicki 3City Ensemble – Tides.
Pianists PJOTRS NOVICKIS (Piotr Nowicki) absolvējis
Gdaņskas Mūzikas akadēmiju, kur pašlaik profesora statusā nodod savas zināšanas jaunajiem kolēģiem. Viņa galvenā mākslinieciskā darbība ir vērsta uz 20.
un 21. gadsimta laikmetīgo mūziku, ko viņš izpilda kā solists un kamermūziķis. Kopā
ar brāli ir Kwartludium līdzveidotājs un ansambļa fonda prezidents. Uzstājies
ASV, Austrālijā, Ķīnā, Dienvidkorejā, Gruzijā, Turcijā, Izraēlā un lielākajā
daļā Eiropas valstu. Mākslinieka kontā ir virkne jaunās mūzikas ierakstu, kas
izdoti kompānijās: Dux, Requiem Records, Bôłt Records, Touch un Denovali
Records, kā arī Polijas Radio, TVP Kultura, Polmic, WDR 3 un Deutschlandfunk. nowickiduo.com