Par šiem jautājumiem spriedīsim jaunajā raidierakstu ciklā ARĒNA RUNĀ, ko savā 20. jubilejas gadā piedāvā Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA. Sarunas vadīs ANDRIS DZENĪTIS – viens no talantīgākajiem, radošākajiem un starptautiski veiksmīgākajiem savas paaudzes latviešu komponistiem, kurš stāvējis arī pie ARĒNAS šūpuļa. Raidierakstu viesu statusā – mūzikas mīļotāji, tostarp, komponisti, mūzikas vēsturnieki, atskaņotājmākslinieki un arī pavisam citu profesionālo nozaru pārstāvji, kuri klausās šodienas mūziku un seko laikmetīgās mūzikas aktualitātēm.
Lai arī tas daudziem šķitīs pārsteidzoši, par šodienas mūziku interesējas arī nedzirdīgo auditorija. Nedzirdīgi un vājdzirdīgi cilvēki studē mūziku, iemācās spēlēt instrumentus un sniegt priekšnesumus, kas spēj aizraut arī dzirdīgos. Daudziem šeit noteikti nāk prātā Bēthovena fenomens, savukārt viens no mūsdienās spilgtākajiem pasaulē zināmajiem piemēriem ir skotu perkusioniste Evelīna Glennija (Evelyn Glennie), kas, būdama nedzirdīga, ne tikai spēlē visdažādākos sitaminstrumentus, bet arī māca to darīt dzirdīgajiem – viņa izdevusi 25 solo albumus un pat saņēmusi Grammy balvu. Ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu ARĒNAS raidierakstus zīmju valodā pieejamus padarījusi viena no Latvijā pieredzējušākajām sava aroda meistarēm, surdotulks ROTA GULBE.Projektu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds mērķprogrammas "KultūrELPA" ietvaros. Par atbalstu raidierakstu tapšanā pateicamies arī Latvijas Nacionālajai bibliotēkai un Latvijas Komponistu savienībai!
#13 ARĒNA RUNĀ ar klavierkvartetu QUADRA
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. “Quadra” izpildījumā skan kvartetam rakstītās Gundegas Šmites (1977) “Sešas fantāzijas par latviešu tautasdziesmām” (2020).
#12 ARĒNA RUNĀ ar Jēkabu Nīmani
JĒKABS NĪMANIS pazīstams plašās mūzikas klausītāju aprindās – viņš ir ne tikai iemīļots kamermūzikas, kora un simfoniskās mūzikas autors, bet arī atzīts teātra un kino mūzikas komponists, vairāk nekā 60 teātra izrāžu mūzikas autors, daudzkārtējs “Spēlmaņu nakts” balvas ieguvējs. Veido audiovizuālo noformējumu dažādos mākslas un sabiedriskajos medijos un telpās, uzstājas kā klarnetists – arī kopā ar paša izveidoto “Jakob Noiman Festival Band”, raksta mūziku bērniem un strādā kā pedagogs. Kāda ir atšķirība starp terminiem “mūziķis” un “muzikants”? Vai un kā atšķiras komponista rokraksts akadēmiskajā un teātra mūzikas žanrā? Kādu mūziku klausīties un no kādas izvairīties? Un kā pašam nepārstrādāties?
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Jēkaba Nīmaņa atskaņojumā skan kanoniskas imitācijas par tēmām “Uz sevi” no mūzikas izrādei “Raiņa sapņi” un “Faktūras” no mūzikas izrādei “Persiešu valodas stundas”.
#12 ARĒNA RUNĀ ar Edgaru Cīruli
Latviešu pianists un komponists EDGARS CĪRULIS studējis gan akadēmisko mūziku, gan džezu un, kā pats saka, viņa mūzika vienmēr ir bijusi “starp žanriem un idiomām”. Mācījies Dānijā un sadarbojies ar izciliem mūziķiem, tomēr attieksmē pret mūziku ir patstāvīgs un ļaujas arvien jaunām idejām – ir divu albumu ("Ainavisti" un "Aisma") netradicionāliem ansambļiem un dziesminieku projekta "Sapņu teicējs" autors, koncertsērijas “Atmosfēras” kurators koncertzālē “Gors” un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra podkāsta vadītājs. Kā top Edgara mūzika? Vai komponistam jābūt “romantiskajam cietējam” un kas vēl bez mūzikas Edgaru dara laimīgu?Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Raidierakstā skan Edgara Cīruļa improvizācija.
#11 ARĒNA RUNĀ ar Reini Zariņu
REINIS ZARIŅŠ ir viens no izcilākajiem latviešu pianistiem. Četrkārtējs Latvijas Lielās mūzikas balvas laureāts ar ārkārtīgi plašu un augstu novērtētu starptautisku atskaņotājmākslinieka pieredzi, spožs solists un dziļi inteliģents mūziķis, par kura pasaules redzējumu un kvalitātes prasībām liecina arī viņa rūpīgi pārdomātā skaņdarbu izvēle gan koncertprogrammās, gan ierakstos. Kā Reinis izvēlas skaņdarbus savām uzstāšanās reizēm, kā veidojusies sadarbība ar latviešu skaņražiem un kāda mūzika māksliniekam ir tuva?
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Reiņa Zariņa atskaņojumā skan fragments no Lindas Leimanes (1989) kompozīcijas “Undulations. Bodies” instrumentālam ansamblim (2021) klavieru versijā.
#10 ARĒNA RUNĀ ar Miku Magoni
#09 ARĒNA RUNĀ ar Agnesi Egliņu
Godalgotā pianiste AGNESE EGLIŅA ir dedzīga atskaņotājmāksliniece, kuru pazīst ne tikai Latvijā un Eiropā, bet arī ASV un Āfrikas valstīs. Agnesi pamatoti varam saukt arī par laikmetīgās mūzikas entuziasti, jo viņas izpildītājmākslinieces kontā ir jau vairāk nekā 50 pirmatskaņojumu, kas klausītāju vērtējumam nodoti gan solo, gan dažādu kamersastāvu iestudējumos. Ar kādiem izaicinājumiem Agnese sastopas, iestudējot jaunus skaņdarbus, un kādus pārsteigumus koncertvietā var sagādāt pats instruments? Kādu mūziku par eksotisku uzskata citos kontinentos un pēc kā ilgojas skatuves mākslinieki Latvijā?
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Raidierakstā skan fragments no Kristapa Pētersona (1982) klavieru trio “Nakts”.
#08 ARĒNA RUNĀ ar Vari Piņķi
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Surdotulkojums ROTA GULBE. Kopā ar Vari Piņķi skatāmies un klausāmies Nikolas Lizē (Nicole Lizée, 1973) “Hitchcock Études” (2011).
#07 ARĒNA RUNĀ ar Annu Ķirsi
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Surdotulkojums ROTA GULBE. Kopā ar Annu Ķirsi klausāmies Marko Nikodijeviča (Marko Nikodijević, 1980) “Prituri sa planinata – Plač, tmina, odkej” un Oskara Bjanki (Oscar Bianchi, 1975) “Matra”.
#06 ARĒNA RUNĀ ar Kristapu Kuplo
Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Surdotulkojums ROTA GULBE. Kopā ar Kristapu Kuplo iepazīsimies ar angļu multiinstrumentālistu, komponistu un improvizatoru Fredu Fritu (Fred Frith, 1949) fragmentā no dokumentālās filmas “Step Across the Border” (1990).